Dagbog fra Rom

1672

Forår i Rom

Det er dejligt at have muligheden for at rejse til varmere himmelstrøg, når temperaturen er i den lave ende herhjemme. Vores opridelige tanke for forårsturen var noget hen af Indien, Sri Lanka – i den stil. Det var lige indtil, vi besluttede at tage afsted til Australien i 4 mdr. som betød at, vi måtte finde en lidt billigere og kortere ferie. Efter at have haft flere europæriske hovedstæder oppe, faldt valget på Rom.

Endelig blev det den 26/2 2017 og afrejsedag

Første stop er hos bedstefar, hvor vi får middagsmad og smører en madpakke til resten af turen. I håndbagagen til børnene havde vi pakket lidt underholdning i form at farver og papir, og der var naturligvis også en god portion snacks. Tiden i luften gik hurtig og efter 2 timer i luften lander vi i Rom. Mens vi venter på de 2 kufferter vi har med leger børnene på legepladsen. Selvom vi ikke er rejst så langt, har vi alligevel været på farten i nogle timer efterhånden, så vi er glade for at børnene er aktiveret. Vi fik den fineste lejlighed da vi nåede frem til hotellet, det var ikke nyt men det var rent og der var masser af plads. Vi boede på Residence Candia, som lå lige ved Vatikanet. Første opgave var at få handlet så vi havde noget morgenmad, det var ved at være sent, men der lå heldigvis et døgnåbent supermarked lige om hjørnet.

På gåben i Rom

Uden planer for hvad vi skulle, pakkede vi til dagen og gik ind mod centrum. Det første vi kommer forbi er Vatikan museet. Selvom vi flere steder havde læst om lange køer blev vi alligevel lidt overraskede over hvor mange der var. Samme syn mødte os lidt efter da vi kom til Peterspladsen. Her var der lang kø for at komme ind og se Peterskirken.

Vi tog lidt billeder og gik så igen – det måtte blive en anden dag Peterskirken skulle udforskes. Næste stop var Engleslottet. Vejret var lækkert og vi valgte at gå ned til floden og holde en pause. Rom er en virkelig hyggelig by, og vi fandt hurtigt ud af at det var mere spændende at følge de små sideveje. Vi kom forbi plaza Navona og Pantheon inden vi besluttede at det var tid til at få middagsmad. Vi var så heldige at finde et sted, der lavede frisk glutenfri pizza. Så vi alle kunne sidde og nyde en lækker italiensk middag.

Magne havde gået hele vejen uden at brokke sig, så det var godt med en god pause. Næste punkt blev fotostop ved Trevi fontænen. Der var mange mennesker så vi skyndte os videre mod den spanske trappe. Her holdt vi en kort spisepause, inden vi begyndte at gå tilbage mod hotellet. Ved Engleslottet stod der en og lavede kæmpe sæbebobler. Magne havde selv, efter en hel dag på benene, stadig energi tilbage til at løbe rundt efter boblerne.

Med toget til Tivoli

Den offentlige transport i Rom er billig men ikke altid helt let at gennemskue. Vi gik ned til den lokale metrostation, for at købe en billet til Tivoli. Men vi blev henvist til kiosken, som ikke helt virkede til at have prøvet det før. Langt om længe fik vi dog en billet, og gik mod metroen. Men vi kunne ikke bruge vores nyindkøbte billet til metroen, så tilbage og købe sådan en. Da vi kom til hovedbanegården Termini skulle vi bare lige finde ud af hvor toget kørte fra. Det blev så næste problem. Vi kunne ikke finde nogle tog der kørte til Tivoli. Efter lidt hjælp fandt vi ud af, at der var 3 timer til at der kørte et tog til Tivoli!

Da vi endelig kommer til Tivoli, var det ikke helt det romantiske syn vi havde forestillet os. Byen var beskidt og slet ikke vedligeholdt. Da det havde taget lidt tid at nå til Tivoli, havde vi ikke så meget tid som vi havde regnet med. Vi gik derfor direkte til vores mål, Villa D’este. Et gammelt kloster der var virkelig smukt dekoreret indvendig. Og haven var anlagt med tusinder af springvand. På vej tilbage til stationen møder vi en masse børn, på vej til fastelavn. Vi havde undret os over alt det konfetti vi havde set inden i Rom, så nu fandt vi ud af hvorfor der lå så meget konfetti.

Billetter til Colosseum & Vatikanmuseet.

Inden vi tog afsted, havde vi undersøgt billetmulighederne for Vatikanmuseet og Colosseum. Billetterne til Vaitkanmuseet, skulle bestilles til at specielt tidspunkt. Vi havde ikke lagt nogle planer for de forskellige dage, og besluttede derfor at vente med at bestille til vi var i Rom.

Biletterne til Colosseum bestilte vi her: https://www.coopculture.it/en/colosseo-e-shop.cfm

Billetterne til vatikanmusee bestilte vi her http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en.html

Billetterne fik vi printet i receptionen. Vi blev aldrig helt overbevist om, at det var godt nok bare at have dem på mobilen.

Colosseum

Vi var kun lige trådt ud af Metroen, da de første sælger prøver lykken. Med billetterne klar, går vi lige ind. Der er ingen kø ved billetkontollen og det samme gælder security tjek.
For den voksne del af familien, var det stort at stå midt i dette historiske sted. Vi havde klapvognen med inde, og der var fint plads til at have den med rundt. Det var dog først da vi skulle ned igen, vi fandt elevatoren.

Bagefter besøgte vi Forum, hvor Coloseum billetten også gav adgang. Her er køen tilgengæld laaang. Lige inden indgangen, tjekker de alle for at være sikker på at de har billetter. Vi havde jo vores billetter fra Colosseum, så vi er klar til bare at gå ind. Men vi bliver stoppet, for vi har ingen billetter til børnene. Meget overrasket spørger jeg, om det koster noget for børn at komme ind. Børn er gratis, men skal have en fri-billet. Vi ender dog med a slippe igennem, med et par af de maaange fribilletter de havde ligende.

Forum er et stort område. Hjemmefra havde vi læst lidt om området, men det var slet ikke nok til få det hele med.

Valg af rejseform.

Vi have mulighed for at være lidt fleksible med rejsedatoerne, så vi havde mulighed for at rejse de dage hvor vi kunne finde de billigste rejser. Billetterne bestilte vi fra Hamborg, da vi der fandt de bedste rejsetider og priser. Næste punkt var at finde ud af hvor vi skulle bo, vi ville gerne have mulighed for selv at lave mad og så skulle vi have plads til bedstefar også. Vi startede derfor søgningen på AIRBNB.DK, men endte med at finde det bedste tilbud på Hotels.com.